ENTRE. Li vull
preguntar per una proposta que ha portat a terme amb el seu equip de treball
mitjançant la tecnologia.
PROF. Si, va consistir en posar sobre la taula les raons per
les quals considerem que és important l’educació en etapes primerenques. Un
cop les vàrem compartir, vam ampliar coneixements amb la visualització de dos
vídeos molt interessants: El primer és del programa Redes, Eduard Punset, parla
de la importància del joc i del desenvolupament lent dels humans. I el segon,
del pedagog Francesco Tonucci, que fa referència a un estudi de l’economista
James Heckman, el qual va fer un experiment sobre infants que van anar a
bones escoles bressol i els resultats van demostrar que l’educació infantil
és una inversió econòmica. Tot i
aquesta inversió econòmica, Tonucci dóna més importància a la inversió
pedagògica i també parla de la
plasticitat cerebral d’aquest moment evolutiu. Si l’interessen, ambdós vídeos
els pot trobar al marge dret del meu blog.
Bé, en acabar de veure els vídeos vaig convidar a les
companyes a debatre i seguir cercant a través d’internet altres documents
interessants per compartir en un espai de debat (Google drive). Van sorgir
informacions interessants.
ENTRE. Així que un debat virtual, com és que va decidir
fer-ho així?
PROF. Tinc la experiència d’haver participat en uns quants debats
dins del campus virtual de la UOC, i opino que és una gran recurs per
construir significats compartits, realment s’aprèn molt en ineracció amb els altres, compartir descobertes i punts de vistes amplia significativament el camp de coneixement, crec que el debat virtual és una eina molt potent i motivadora.
A més a més, com a mestra que guiava el procés tenia
una intenció final que enllaçava amb la següent activitat, vaig finalitzar el debat explicant un model
de societat que defensa les escoles bressol, és tracta de la ciutat de
Pistoia, on diuen que hi ha una protecció sobre aquestes escoles, perquè les
famílies les senten com a pròpies. D’aquesta manera, és com a la proposta
s’inicia un espai de reflexió sobre la relació amb les famílies: com podem
millorar la nostra relació amb les famílies? Com podem fer que les famílies
es sentin més incloses a l’escola? Si elles es senten més incloses,
augmentaria el seu valor envers l’etapa?, etc. Per continuar treballant
aquest aspecte, vaig propososar una lectura online que pretén convidar a la
reflexió i a la cerca de noves idees, aquesta lectura està penjada al peu del blog.
ENTRE. Per tant, la lectura online va ser el final de la
proposta?
PROF. No, hi havia una data fixada per tancar la proposta.
Aquesta sessió consistia en agafar el que vàrem posar sobre la taula a la
primera trobada i comparar-ho amb el que ara posaríem sobre la taula. De nou
col·lectivament, vam fer una pluja d’idees del que hem après i del que podem
fer com a escola per protegir l’etapa, la veritat és que han sorgit idees molt
interessants...
ENTRE. Vols dir algun tipus d’actuació portada a la
pràctica?
PROF. Si, a més a més de nous aprenentatges, vàrem ser
capaces d’anar una mica més enllà i portar a la pràctica noves idees com a
conseqüència de la reflexió conjunta.
Per exemple, vam decidir fer més partícips les famílies en propostes
quotidianes, vam crear un racó
informatiu per les famílies amb un aire reivindicatiu, vam posar alguns dels
vídeos treballats a les famílies...
ENTRE. I pel que fa al tema, vostè el va decidir?
PROF. Si, el vaig escollir jo.
ENTRE. Els va agradar?
PROF. És un tema que ens ha motivat molt, donades les
circumstàncies actuals, de retallades. Ja fa uns mesos en la darrera
assemblea de treballadores ens vam plantejar que havíem de fer alguna cosa
per protegir l’etapa, però realment no sabíem per on començar. Vaig aprofitar
la oportunitat per tal que la proposta ens fos de profit.
ENTRE. I per què l’ús de la tecnologia?
PROF. Realment és un recurs amb múltiples possibilitats,
que pot ajudar a potenciar aprenentatges
d’una forma més innovadora. Però cal vigilar i fer-ne un bon ús, ja que sinó pot tenir l’efecte contrari.
ENTRE. Els seus estudiants tenien idea que vostè faria això?
PROF. No, a més a més, no tenen massa estima a la
Tecnologia. Vaig decidir fer un inici de primer contacte amb Google drive
abans d’iniciar la proposta com a tal, per perdre possibles “pors”, i
realment un cop van dominar el que havien de fer, van desaparèixer.
ENTRE. Vostè va fer, doncs, la instrucció?
PROF. Instrucció? Més aviat jo vaig guiar el procés però la
tasca va sortir amb la col·laboració de totes, és molt interessant compartir
significats conjuntament, arribes més lluny de quan ho fas sol.
ENTRE. Com va avaluar els seus estudiants?
PROF. La comparació dels coneixements previs a la primera
sessió i dels darrers coneixements a
la última sessió van quedar recollits sobre paper, aquesta va ser una manera per comprovar si realment va haver-hi un
canvi conceptual. D’altra banda, el resultat final d’idees i estratègies que
van sorgir, va ser la millor manera de fer evident que els objectius s’havien
complert.
ENTRE. Llavors, les seves expectatives es van veure
acomplides?
PROF. Totalment
ENTRE. Va rebre ajut d’altres persones per ajudar a
ensenyar els estudiants?
PROF. No.
ENTRE. Quants alumnes eren?
PROF. Van ser 7.
ENTRE. Quants anys d’experiència tenia abans d’ensenyar
això?
PROF. 8 amb infants, cap ni un amb adults.
ENTRE. A on va vostè aprendre a manipular programaris?
PROF. Alguns per compte propi i d’altres a la carrera de
magisteri i de Psicopedagogia.
ENTRE. Els ordinadors eren Macintosh o IBM?
PROF. IBM a l’escola, el debat, la cerca activa i la lectura
online es feia també des de casa, on hi ha educadores amb Macintosh i
d’altres amb IBM.
ENTRE. Quin tipus de software va utilitzar?
PROF. A l’escola Microsoft.
ENTREV. Quans ordinadors disposeu a l’escola?
PROF. 2 sobretaula,
un portàtil i el de direcció també sobretaula.
ENTRE. Tots tenen connexió a Internet?
PROFE. Si, tots.
ENTREVISTADOR. Va tenir dificultats ?
PROF. Les que van sorgir es van anar ressolen sense
problema, la motivació va ser la causant de que així passés.
ENTRE. Quan va durar el projecte total?
PROF. Del 29 de novembre al 12 de desembre. Algunes hores
eren presencials i d’altres des de casa.
ENTRE. I quantes hores vostè va
treballar en ell?
PROF. Moltes, em va donar molta feina planificar
detalladament tota la proposta.
ENTRE. Quina lliçó va aprendre?
Que aprenem de manera diversa, que l’ajuda dels altres
és molt beneficiosa per l’aprenentatge, que cal partir del que ja sabem per
poder relacionar-ho amb els nous continguts, que la motivació és
indispensable per aconseguir el canvi conceptual i que la tecnologia ens pot
ajudar moltíssim a aprendre significativament, però s’ha de saber com
emprar-la.
ENTRE. Moltes gràcies.
PROF. Gràcies a vostè,
un plaer.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario