TIC

TIC

miércoles, 7 de enero de 2015

Activitat 4: Presentació del projecte final en cas Kite

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:

La proposta sorgeix donada la situació actual de retallades importants a les escoles bressol. Una mestra d’escola bressol i estudiant de psicopedagogia, utilitza la tecnologia amb el seu equip de treball per promoure la cerca d’arguments i d’estratègies en defensa de l’etapa educativa dels 0 als 3 anys.

Pretén que les educadores de l’escola: ampliïn coneixements envers la importància de l’educació en etapes primerenques, reflexionin sobre la importància de traspassar a les famílies aquests coneixements i en conseqüència, s’engresquin a trobar possibles estratègies per la seva defensa.



Índex                                                                        Contingut
Context General
Experiència en ensenyament
8 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a la feina per crear documents diversos, a casa per estudiar i en ocasions durant el seu temps d’oci.
Tipus d’escola
Escola Bressol
Localització del centre
Barcelona
(Eixample)
Connexió
 Internet
Localització dels recursos tecnològics
Sala de mestres de l’escola  i algunes sessions cadascú des de casa.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Dels 27 als 55 anys, amb formació diversa, la majoria són tècniques en educació infantil o han realitzat magisteri.
Àrea / unitat
Educadores del Primer cicle d’educació infantil
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
 - Prova inici
- Avaluació inicial, presentació de la proposta i posada en comú dels primers coneixements  (esquemes mentals previs).
- Visualització de vídeo 1.
- Visualització de vídeo 2.
-  Cerca activa per internet de noves aportacions.
- Debat online.
- Lectura online.
- Avaluació final, Posada en comú d’idees arguments i conclusions finals (nous coneixements).


Nivell d’aprenentatge esperat
Ampliar coneixements envers l’educació com a inversió i reflexionar sobre la importància de les famílies per traspassar aquesta informació a la societat en general.
 Trobar estratègies per defensar el primer cicle d’educació infantil.
Tipus d’activitat
Formació d’equip per una actuació estratègica a partir de l’ús de les TIC i l’aprenentatge col·laboratiu.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
- Ordinadors de sobretaula
- Cercadors web
- Googledrive (Ús d’espai de debat virtual)
- Youtube (Visionament de diferents vídeos)
- Mail
Raó per la qual la fa servir
Es va inspirar en propostes  de la Universitat Oberta de Catalunya que creu que proporcionen un aprenentatge significatiu.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Potenciar la Construcció de coneixement

Dificultats trobades
 Inicialment, el col·lectiu no mostrava motivació per l’ús de les TIC.
Ajuda / col·laboració emprada
Vist i plau de les educadores i de la direcció del centre per portar a terme la proposta
Rol del professor
Planificar i guiar la proposta, proporcionant les activitats basades en la concepció constructivista de l’ensenyament aprenentatge.
Rol de l’estudiant
Reflexiu, explorador, actiu, estratègic i col·laboratiu.
Resultats
Observacions
Les educadores mostren motivació i realitzen les activitats requerides.
Avaluació de l’aprenentatge
Comparació de l’avaluació inicial i la final, observant si hi hagut o no canvi conceptual.
Recopilació d’idees i/o estratègies en defensa de l’etapa educativa dels 0-3 anys, sorgeixen propostes que porten a la pràctica.
Lliçó apresa pel professor
Que cadascú construeix el seu coneixement de manera diversa tot i participar en la mateixa proposta, cal tenir-ho present alhora de proporcionar ajudes. Que l’aprenentatge cooperatiu és molt enriquidor per tots els participants.

Història complerta

ENTRE. Li  vull preguntar per una proposta que ha portat a terme amb el seu equip de treball mitjançant la tecnologia.

PROF. Si, va consistir en posar sobre la taula les raons per les quals considerem que és important l’educació en etapes primerenques. Un cop les vàrem compartir, vam ampliar coneixements amb la visualització de dos vídeos molt interessants: El primer és del programa Redes, Eduard Punset, parla de la importància del joc i del desenvolupament lent dels humans. I el segon, del pedagog Francesco Tonucci, que fa referència a un estudi de l’economista James Heckman, el qual va fer un experiment sobre infants que van anar a bones escoles bressol i els resultats van demostrar que l’educació infantil és una  inversió econòmica. Tot i aquesta inversió econòmica, Tonucci dóna més importància a la inversió pedagògica i també parla de  la plasticitat cerebral d’aquest moment evolutiu. Si l’interessen, ambdós vídeos els pot trobar al marge dret del meu blog.
 Bé, en acabar de veure els vídeos vaig convidar a les companyes a debatre i seguir cercant a través d’internet altres documents interessants per compartir en un espai de debat (Google drive). Van sorgir informacions interessants.

ENTRE. Així que un debat virtual, com és que va decidir fer-ho així?

PROF. Tinc la experiència d’haver participat en uns quants debats dins del campus virtual de la UOC, i opino que és una gran recurs per construir significats compartits, realment s’aprèn molt en ineracció amb els altres, compartir descobertes i punts de vistes amplia significativament el camp de coneixement, crec que el debat virtual és una eina molt potent i motivadora.
A més a més, com a mestra que guiava el procés tenia una intenció final que enllaçava amb la següent activitat,  vaig finalitzar el debat explicant un model de societat que defensa les escoles bressol, és tracta de la ciutat de Pistoia, on diuen que hi ha una protecció sobre aquestes escoles, perquè les famílies les senten com a pròpies. D’aquesta manera, és com a la proposta s’inicia un espai de reflexió sobre la relació amb les famílies: com podem millorar la nostra relació amb les famílies? Com podem fer que les famílies es sentin més incloses a l’escola? Si elles es senten més incloses, augmentaria el seu valor envers l’etapa?, etc. Per continuar treballant aquest aspecte, vaig propososar una lectura online que pretén convidar a la reflexió i a la cerca de noves idees, aquesta lectura està penjada al peu del blog.

ENTRE. Per tant, la lectura online va ser el final de la proposta?

PROF. No, hi havia una data fixada per tancar la proposta. Aquesta sessió consistia en agafar el que vàrem posar sobre la taula a la primera trobada i comparar-ho amb el que ara posaríem sobre la taula. De nou col·lectivament, vam fer una pluja d’idees del que hem après i del que podem fer com a escola per protegir l’etapa,  la veritat és que han sorgit idees molt interessants...

ENTRE. Vols dir algun tipus d’actuació portada a la pràctica?

PROF. Si, a més a més de nous aprenentatges, vàrem ser capaces d’anar una mica més enllà i portar a la pràctica noves idees com a conseqüència de la reflexió conjunta.  Per exemple, vam decidir fer més partícips les famílies en propostes quotidianes, vam  crear un racó informatiu per les famílies amb un aire reivindicatiu, vam posar alguns dels vídeos treballats a les famílies...

ENTRE. I pel que fa al tema, vostè el va decidir?

PROF. Si, el vaig escollir jo.

ENTRE. Els va agradar?

PROF. És un tema que ens ha motivat molt, donades les circumstàncies actuals, de retallades. Ja fa uns mesos en la darrera assemblea de treballadores ens vam plantejar que havíem de fer alguna cosa per protegir l’etapa, però realment no sabíem per on començar. Vaig aprofitar la oportunitat per tal que la proposta ens fos de profit.

ENTRE. I per què l’ús de la tecnologia?

PROF. Realment és un recurs amb múltiples possibilitats, que pot ajudar a potenciar aprenentatges  d’una forma més innovadora. Però cal vigilar i fer-ne un  bon ús,  ja que sinó pot tenir l’efecte contrari.

ENTRE. Els seus estudiants tenien idea que vostè faria això?

PROF. No, a més a més, no tenen massa estima a la Tecnologia. Vaig decidir fer un inici de primer contacte amb Google drive abans d’iniciar la proposta com a tal, per perdre possibles “pors”, i realment un cop van dominar el que havien de fer, van desaparèixer.

ENTRE. Vostè va fer, doncs, la instrucció?

PROF. Instrucció? Més aviat jo vaig guiar el procés però la tasca va sortir amb la col·laboració de totes, és molt interessant compartir significats conjuntament, arribes més lluny de quan ho fas sol.

ENTRE. Com va avaluar els seus estudiants?

PROF. La comparació dels coneixements previs a la primera sessió  i dels darrers coneixements a la última sessió van quedar recollits sobre paper, aquesta va ser una manera  per comprovar si realment va haver-hi un canvi conceptual. D’altra banda, el resultat final d’idees i estratègies que van sorgir, va ser la millor manera de fer evident que els objectius s’havien complert.

ENTRE. Llavors, les seves expectatives es van veure acomplides?

PROF. Totalment

ENTRE. Va rebre ajut  d’altres persones per ajudar a ensenyar els estudiants?

PROF. No.

ENTRE. Quants alumnes eren?

PROF. Van ser 7.

ENTRE. Quants anys d’experiència tenia abans d’ensenyar això?

PROF. 8 amb infants, cap ni un amb adults.

ENTRE. A on va vostè aprendre a manipular programaris?

PROF. Alguns per compte propi i d’altres a la carrera de magisteri i de Psicopedagogia.

ENTRE. Els ordinadors eren Macintosh o IBM?

PROF. IBM a l’escola, el debat, la cerca activa i la lectura online es feia també des de casa, on hi ha educadores amb Macintosh i d’altres amb IBM.

ENTRE. Quin tipus de software va utilitzar?

PROF. A l’escola Microsoft.

ENTREV. Quans ordinadors disposeu a l’escola?

PROF.  2 sobretaula, un portàtil i el de direcció també sobretaula.

ENTRE. Tots tenen connexió a Internet?

PROFE. Si, tots.

ENTREVISTADOR. Va tenir dificultats ?

PROF. Les que van sorgir es van anar ressolen sense problema, la motivació va ser la causant de que així passés.

ENTRE. Quan va durar el projecte total?

PROF. Del 29 de novembre al 12 de desembre. Algunes hores eren presencials i d’altres des de casa.

 ENTRE. I quantes hores vostè va treballar en ell?

PROF. Moltes, em va donar molta feina planificar detalladament tota la proposta.

ENTRE. Quina lliçó va aprendre?
Que aprenem de manera diversa, que l’ajuda dels altres és molt beneficiosa per l’aprenentatge, que cal partir del que ja sabem per poder relacionar-ho amb els nous continguts, que la motivació és indispensable per aconseguir el canvi conceptual i que la tecnologia ens pot ajudar moltíssim a aprendre significativament, però s’ha de saber com emprar-la.

ENTRE. Moltes gràcies.

PROF.  Gràcies a vostè, un plaer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario