TIC

TIC

miércoles, 7 de enero de 2015

Aprenentagte de l'assignatura en cas Kite


Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:


Al llarg d’aquest semestre s’han treballat continguts diversos, com la manipulació de programaris, la realització d’argumentacions, la descoberta de relacions entre conceptes com ciència, societat i tecnologia, la reflexió conjunta de visions contraposades com la sociodeterminista i la tecnodeterminista, etc. 


Tots aquests aprenentatges m’ajuden a situar-me en el que més  destaco de l’assignatura: allò relacionat amb la pràctica psicopedagògica. En una frase resumeixo el que crec que es pretén: Com podem treballar amb les TIC per promoure la construcció de coneixement de manera significativa.




Context
Experiència en ensenyament

                   

Fa 8 anys que treballo en ensenyament i uns quants més de formació continuada presencial i/o a distància.
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les faig servir a la feina per crear documents diversos, a casa per estudiar i en ocasions durant el seu temps d’oci. Manipulo a nivell d’usuari alguns programaris com: cmap tools, blogger, movie maker, format factory, power point, word, excel...
Tipus d’escola 
UOC
Localització del centre
A distància a Barcelona
Connexió
 Internet
Localització dels recursos tecnològics 
Ordinador portàtil des de casa
Situació sòcio - econòmica de l’alumna 
Classe mitja

Context de la història o cas
Nivell de l’alumna
Mestra d’educació Infantil estudiant de Psicopedagogia
Àrea / unitat 
Quart semestre de psicopedagogia
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
 Avaluació inicial
- Debat virtual
- Treball de síntesi
- Projecte final
- Avaluació final

- Avaluació continuada

-Portafoli
 Nivell d’aprenentatge esperat
Es pretén potenciar la construcció d’aprenentatge tot promovent el canvi conceptual fent ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació.
Tipus d’activitat 
Activitat col·laborativa bassada en la investigació acció i en la concepció constructivista de l’ensenyament aprenentatge. 
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades 
-       Ordinador portátil
-       Campus virtual de la UOC: fórum, mail, debats…
-       Cercadors web
-       Wiki´s
-       Cmap tolos
-       Word
-       Excel
-       Blogger

Raó per la qual la fa servir
Per promoure l’aprenentatge significatiu.
Naturalesa de las activitats (tasques   cognitives a realitzar)
 Lectures dels diversos móduls,  reflexió sobre visions diverses de la tecnologia a partir de documents com vídeos, participar en la interacció constant del campus virtual, aprendre formes d’argumentar, crear  mapes conceptuals que mostren els esquemes mentals, descoberta activa de programaris i altres recursos, planificar i portar a terme una proposta educativa, valorar el procés al llarg de l’assignatura.
Dificultats trobades
 Constantment al llarg de l’assignatura, s’iniciaven en la comprensió dels llargs enunciats i finalitzaven amb les rúbriques d’avaluació, ha estat una feina complexa
Ajuda / col·laboració emprada
La complexitat disminuïa amb les ajudes dels companys i el consultor, la col·laboració ha estat present al llarg de l’assignatura.
Rol del professor 
Planificar i guiar la proposta, proporcionant les activitats basades en la concepció constructivista de l’ensenyament aprenentatge. Ha ofert ajudes ajustades i contingents i ha  estat un membre actiu més dins del procés.
Rol de l’estudiant
Reflexiu, explorador, actiu, constant i col·laboratiu.
Resultats
Observacions                                                 
Hi hagut un canvi conceptual 
Avaluació de l’aprenentatge
Comparació de l’avaluació inicial i la final, comparació dels mapes de conceptes, autoavaluacions constants i la creació del projecte final.
Lliçó apresa per l’alumne
En relació les preguntes de l’avaluació inicial:

-       Que les TIC NO són necessàries per transmetre els continguts als alumnes, més aviat són necessaries per promoure la construcció de coneixement dels alumnes, transmetre continguts no  es aprende significativament. 

-       Que la Tecnologia Educativa per a psicopedagogs NO consisteix tan sols en assegurar un bon domini de les TIC, sinó utilizar-les de manera que serveixin per fomentar l'aprenentatge significatiu. 


-       Canvi tecnològic influeix al canvi social, però NO el determina.




Història complerta              

ENTRE. Li  vull preguntar per l’assignatura de NTICE.
AL. Si, ha estat tot un repte, al principi no sabia bé de que aniria i com ja sabem allò que desconeixem dóna cert respecte. Encara més quan veus que la gent parla de conceptes desconeguts per tu, i que sembla, que a mida que s’avanci, et perdràs...

ENTRE. I et vas perdre?
AL. No del tot, sempre intento ser constant i m’esforço, les lectures dels mòduls m'ajudàven per comprendre conceptes, però la gran avantatge d’aquesta assignatura ha estat la interacció que ha sorgit en els fórums.

ENTRE.  Valores que s’ha treballat prou en l’assignatura?
AL. Moltíssim vam començar amb una avaluació inicial que semblava força “light”, però a mida que avançavem les exigències augmentaven considerablement. 
Hem realitzat un debat on havíem de comprendre conceptes complexes per a mi, ens havíem de documentar molt i fer ús d’un mode d’argumentació i sota un punt de vista determinista concret. 
Els següents treballs també han estat feixucs,  crec que el llistó ha anat augmentant progressivament i al final ja estava molt alt!

ENTRE. I del bog, que en penses?
AL. La creació del portafoli és una bona eina, per anar recopilant aspectes rellevants de l'assignatura, crec que m'ha servit per anar consolidant coneixements. A més a més, t'endinses en un món d'exploració tecnològica que acaba enganxant, descobreixes coses noves i això et fa tenir més ganes de continuar explorant.

ENTRE. Ha valgut la pena tant d’esforç?
AL. Oh i tant! Quan superes reptes així ets sens molt satisfet. Crec que tot el que m’emporto d’aquesta assignatura em serà de gran ajuda en el meu futur professional, és més, ja ho ha estat en el projecte final.

ENTRE. Per què creus que ja ho ha estat en el teu projecte final?
AL.  Per què tot el que he après, ho he pogut portar a la pràctica al meu àmbit laboral d’una manera molt productiva. Quan veus que allò que tens al cap es pot fer realitat, t’adones que has fet un bon aprenetage.

ENTRE. I davant de la tecnologia com et sents? Hi hagut canvis?
AL.  Si, em sento més valenta. He après una mica més d’aquest món tan ampli i això em fa sentir amb més capacitats per continuar investigant-lo, és un món que m’agrada però que s’ha de ser molt conscient sobre la importància de la paciència per emprar-lo, no val donar-se per vençut.

ENTRE. I que em diu de la metodologia emprada?
AL. Sens dubte és la clau del meu canvi conceptual. A més a més, aquesta, també em serveix de referent com a pràctica psicopedagògica òptima. El meu projecte final està inspirat en la metodologia de l’assignatura. L'assignatura planteja problemes REALS que s'han d'anar superant  mitjançant la investigació-acció i la colaboració. El meu projecte parteix d'un problema REAL que s'ha d'anar superant mitjançant els mateixos mecanismes. En ambdós casos es parteix del que es coneix per relacionar-ho amb nous continguts, es fan avaluacions, es construeixen significats compartits, etc.

ENTRE. Que et sembla fer tantes avaluacions?
AL. La avaluació constant m’ha servit per ser conscient del que anava aprenent i em servia de guia per veure  si anava complint els objectius de l’assignatura, és una bona bastida. Molt interessant l'avaluació entre iguals... S'hauria de fer en més assignatures.

ENTRE. Llavors, les seves expectatives es van veure acomplides?
AL. Si, s’han superat, no pensava que fos una assignatura tan complerta i tan enfocada a la pràctica psicopedagògica.

ENTREVISTADOR. Va tenir dificultats ?
AL. Constantment al llarg de l’assignatura, s’iniciaven en la comprensió dels llargs enunciats i finalitzaven amb les rúbriques d’avaluació, ha estat una feina complexa, però els conflictes ajuden a fer més significatius els aprenentatges, pot ser d’aquí l’èxit de l’assignatura. A més la col·laboració activa del campus ajuda molt a superar-los.

ENTRE. En diverses ocasions parles de canvi conceptual que vols dir? Pot posar algun exemple?
AL. Doncs que els meus esquemes mentals inicials s’han modificat considerablement.
Ara tinc molt clar que les TIC NO són necessàries per transmetre els continguts als alumnes, més aviat són necessaries per promoure la construcció de coneixement dels alumnes, i és que transmetre continguts, no  es aprende significativament.
També he modificat la meva manera de pensar sobre la Tecnologia Educativa,  per als psicopedagogs NO ha de consistir tan sols en tenir un bon domini de les TIC, sinó utilizar-les de manera que serveixin per fomentar l'aprenentatge significatiu.
I un darer exemple on he  viscut un canvi conceptual és en el fet de que el canvi tecnològic influeix al canvi social, però NO el determina, abans estava convençuda que si el determinava.

ENTRE. Moltes gràcies.
AL.  Gràcies a vostè, un plaer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario