Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén:
Al llarg d’aquest semestre s’han treballat continguts
diversos, com la manipulació de programaris, la realització d’argumentacions,
la descoberta de relacions entre conceptes com ciència, societat i tecnologia,
la reflexió conjunta de visions contraposades com la sociodeterminista i la
tecnodeterminista, etc.
Tots aquests aprenentatges m’ajuden a situar-me en el
que més destaco de l’assignatura: allò
relacionat amb la pràctica psicopedagògica. En una frase resumeixo el que
crec que es pretén: Com podem treballar amb les TIC per promoure la
construcció de coneixement de manera significativa.
Context
|
Experiència en ensenyament
|
Fa 8 anys que treballo en
ensenyament i uns quants més de formació continuada presencial i/o a
distància.
|
Experiència / Nivell d’expertesa
en l’ús de TIC
|
Les faig servir a la feina per
crear documents diversos, a casa per estudiar i en ocasions durant el seu
temps d’oci. Manipulo a nivell d’usuari alguns programaris com: cmap tools,
blogger, movie maker, format factory, power point, word, excel...
|
Tipus d’escola
|
UOC
|
Localització del centre
|
A distància a Barcelona
|
Connexió
|
Internet
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
Ordinador portàtil des de casa
|
Situació sòcio - econòmica de
l’alumna
|
Classe mitja
|
Context de la història o cas
|
Nivell de l’alumna
|
Mestra d’educació Infantil
estudiant de Psicopedagogia
|
Àrea / unitat
|
Quart semestre de psicopedagogia
|
Fites en la història
|
Activitats planificades a la
sessió o unitat
|
- Avaluació
inicial
- Debat virtual
- Treball de síntesi
- Projecte final
- Avaluació final
- Avaluació continuada
-Portafoli
|
Nivell d’aprenentatge
esperat
|
Es pretén potenciar la
construcció d’aprenentatge tot promovent el canvi conceptual fent ús de les
noves tecnologies de la informació i comunicació.
|
Tipus d’activitat
|
Activitat col·laborativa bassada en la
investigació acció i en la concepció constructivista de l’ensenyament
aprenentatge.
|
Activitats de la història o cas
|
Tecnologies utilitzades
|
- Ordinador
portátil
- Campus
virtual de la UOC: fórum, mail, debats…
- Cercadors
web
- Wiki´s
- Cmap
tolos
- Word
- Excel
- Blogger
|
Raó per la qual la fa servir
|
Per promoure l’aprenentatge
significatiu.
|
Naturalesa de las activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
Lectures dels diversos
móduls, reflexió sobre visions diverses de la tecnologia a partir
de documents com vídeos, participar en la interacció constant del campus
virtual, aprendre formes d’argumentar, crear mapes conceptuals que
mostren els esquemes mentals, descoberta activa de programaris i altres
recursos, planificar i portar a terme una proposta educativa, valorar el
procés al llarg de l’assignatura.
|
Dificultats trobades
|
Constantment al llarg de l’assignatura,
s’iniciaven en la comprensió dels llargs enunciats i finalitzaven amb les
rúbriques d’avaluació, ha estat una feina complexa
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
La complexitat disminuïa amb les ajudes dels
companys i el consultor, la col·laboració ha estat present al llarg de
l’assignatura.
|
Rol del professor
|
Planificar i guiar la proposta,
proporcionant les activitats basades en la concepció constructivista de
l’ensenyament aprenentatge. Ha ofert ajudes ajustades i contingents i
ha estat un membre actiu més dins del procés.
|
Rol de l’estudiant
|
Reflexiu, explorador, actiu,
constant i col·laboratiu.
|
Resultats
|
Observacions
|
Hi hagut un canvi
conceptual
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Comparació de l’avaluació
inicial i la final, comparació dels mapes de conceptes, autoavaluacions
constants i la creació del projecte final.
|
Lliçó apresa per l’alumne
|
En relació les preguntes de l’avaluació
inicial:
- Que
les TIC NO són necessàries per transmetre els continguts als alumnes, més
aviat són necessaries per promoure la construcció de coneixement dels
alumnes, transmetre continguts no es aprende
significativament.
- Que
la Tecnologia Educativa per a psicopedagogs NO consisteix tan sols en
assegurar un bon domini de les TIC, sinó utilizar-les de manera que serveixin
per fomentar l'aprenentatge significatiu.
- Canvi
tecnològic influeix al canvi social, però NO el determina.
|
Història complerta
ENTRE. Li vull preguntar per
l’assignatura de NTICE.
AL. Si, ha estat tot
un repte, al principi no sabia bé de que aniria i com ja sabem allò que
desconeixem dóna cert respecte. Encara més quan veus que la gent parla de
conceptes desconeguts per tu, i que sembla, que a mida que s’avanci, et
perdràs...
ENTRE. I et vas perdre?
AL. No del tot,
sempre intento ser constant i m’esforço, les lectures dels mòduls m'ajudàven per comprendre conceptes, però la gran avantatge d’aquesta
assignatura ha estat la interacció que ha sorgit en els fórums.
ENTRE. Valores que s’ha treballat prou en
l’assignatura?
AL. Moltíssim vam
començar amb una avaluació inicial que semblava força “light”, però a mida que
avançavem les exigències augmentaven considerablement.
Hem realitzat un debat
on havíem de comprendre conceptes complexes per a mi, ens havíem de documentar
molt i fer ús d’un mode d’argumentació i sota un punt de vista determinista concret.
Els següents treballs també
han estat feixucs, crec que el llistó ha
anat augmentant progressivament i al final ja estava molt alt!
ENTRE. I del bog, que en penses?
AL. La creació del portafoli és una bona eina, per anar recopilant aspectes rellevants de l'assignatura, crec que m'ha servit per anar consolidant coneixements. A més a més, t'endinses en un món d'exploració tecnològica que acaba enganxant, descobreixes coses noves i això et fa tenir més ganes de continuar explorant.
ENTRE. Ha valgut la
pena tant d’esforç?
AL. Oh i tant! Quan
superes reptes així ets sens molt satisfet. Crec que tot el que m’emporto
d’aquesta assignatura em serà de gran ajuda en el meu futur professional, és
més, ja ho ha estat en el projecte final.
ENTRE. Per què creus
que ja ho ha estat en el teu projecte final?
AL. Per què tot el que he après, ho he pogut
portar a la pràctica al meu àmbit laboral d’una manera molt productiva. Quan
veus que allò que tens al cap es pot fer realitat, t’adones que has fet un
bon aprenetage.
ENTRE. I davant de la
tecnologia com et sents? Hi hagut canvis?
AL. Si, em sento més valenta. He après una mica
més d’aquest món tan ampli i això em fa sentir amb més capacitats per continuar
investigant-lo, és un món que m’agrada però que s’ha de ser molt conscient
sobre la importància de la paciència per emprar-lo, no val donar-se per vençut.
ENTRE. I que em diu de
la metodologia emprada?
AL. Sens dubte és la
clau del meu canvi conceptual. A més a més, aquesta, també em serveix de
referent com a pràctica psicopedagògica òptima. El meu projecte final està
inspirat en la metodologia de l’assignatura. L'assignatura planteja problemes REALS que s'han d'anar superant mitjançant la investigació-acció i la colaboració. El meu projecte parteix d'un problema REAL que s'ha d'anar superant mitjançant els mateixos mecanismes. En ambdós casos es parteix del que es coneix per relacionar-ho amb nous continguts, es fan avaluacions, es construeixen significats compartits, etc.
ENTRE. Que et sembla
fer tantes avaluacions?
AL. La avaluació
constant m’ha servit per ser conscient del que anava aprenent i em servia de
guia per veure si anava complint els
objectius de l’assignatura, és una bona bastida. Molt interessant l'avaluació entre iguals... S'hauria de fer en més assignatures.
ENTRE. Llavors, les
seves expectatives es van veure acomplides?
AL. Si, s’han
superat, no pensava que fos una assignatura tan complerta i tan enfocada a la
pràctica psicopedagògica.
ENTREVISTADOR. Va tenir
dificultats ?
AL. Constantment al llarg de l’assignatura, s’iniciaven en la
comprensió dels llargs enunciats i finalitzaven amb les rúbriques d’avaluació,
ha estat una feina complexa, però els conflictes ajuden a fer més significatius
els aprenentatges, pot ser d’aquí l’èxit de l’assignatura. A més la
col·laboració activa del campus ajuda molt a superar-los.
ENTRE. En diverses
ocasions parles de canvi conceptual que vols dir? Pot posar algun exemple?
AL. Doncs que els
meus esquemes mentals inicials s’han modificat considerablement.
Ara tinc molt clar que les TIC NO
són necessàries per transmetre els continguts als alumnes, més aviat són
necessaries per promoure la construcció de coneixement dels alumnes, i és que
transmetre continguts, no es aprende
significativament.
També he modificat la meva manera de pensar sobre la Tecnologia
Educativa, per als psicopedagogs NO ha
de consistir tan sols en tenir un bon domini de les TIC, sinó utilizar-les de
manera que serveixin per fomentar l'aprenentatge significatiu.
I un darer exemple on he viscut
un canvi conceptual és en el fet de que el canvi tecnològic influeix al canvi
social, però NO el determina, abans estava convençuda que si el determinava.
ENTRE. Moltes gràcies.
AL. Gràcies a vostè, un plaer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario